Thursday, September 27, 2012

Strawberi..

Assalamualaikum.. 

Bak kata Dr. RozmeySelain mempunyai warna yang cantik dan bentuk yang unik, buah strawberi amat sedap dinikmati ketika dipetik segar serta menjadi kegemaran ramai.

Buah strawberi mempunyai pelbagai khasiat . Antaranya ialah warna merah pada strawberi yang mengandungi kaya pigmen warna antosianin serta agen antioksidan yang tinggi.

Oksidan ialah proses hancurnya jaringan tubuh kerana radikal bebas. Oksidan juga bertanggungjawab pada proses penuaan.Tujuh zat antioksidan yang ada pada strawberi lebih tinggi dibandingkan buah atau sayuran lain dan ia lebih efektif mencegah proses oksidasi pada tubuh.

Strawberi yang kaya vitamin C sangat bermanfaat bagi pertumbuhan kanak-kanak. Kandungan gulanya sedikit dan sesuai untuk diet bagi penghidap diabetes.

Strawberi yang dimakan teratur dapat menghaluskan kulit dan membuat warna kulit terlihat lebih cerah dan bersih. Khasiat yang terkenal lainnya adalah anti kedut.

Strawberi juga ada khasiat yang boleh memutihkan atau membersihkan permukaan gigi serta kuat melawan radang seTetapi buah strawberi mudah tercemar dan strawberi yangsudah mulai busuk dapat menular dengan sangat cepat ke strawberi lain yang disimpan bersama.Tiga hingga empat cangkir air hasil rebusan daun strawberi sehari, dapat menghentikan cirit-birit.

p/s : Tu kata Dr. Rozmey ye bukan aku. hehe..


Angelina Jolie : Uhh! Sedapnyaa! :)

Sejarah tentang Strawberry merupakan tanaman buah berupa herba yang ditemukan pertama kali di Chili, Amerika. Salah satu spesies tanaman strawberry iaitu Fragaria Chlloensis L menyebar ke berbagai negara Amerika, Eropa dan Asia. Selanjutnya spesies lain, iaitu F. Vesca L lebih menyebar luas dibandingkan spesies lainnya. Jenis strawberry ini pula yang pertama masuk di Indonesia pada pertengahan tahun 1990-an . Dan persilangan antara ke duanya yang banyak kita temukan di pasar swalayan adalah spesies Fragaria Annanassa var Duchesne.Buahnya yang berwarna merah menandakan bahwa buah ini kaya akan pigmen warna antosianin dan mengandung antioksidan yang tinggi. Kerana kandungan antioksidannya yang tinggi itulah strawberry mempunyai khasiat yang sangat banyak. Selain itu strawberry ternyata kaya Vitamin C, Serat, rendah kalori, folat, potassium, serta asam ellagic. Dengan mengkonsumsi delapan buah strawberry setiap hari, maka kebutuhan Vitamin C dan serat orang dewasa sudah tercukupi. Strawberry memiliki kandugan Vitamin C sebanyak 56,7 mg per 100 gram. Dengan kandungan vitamin C-nya tersebut diyakini strawberry mampu mengurangi risiko terserang penyakit kanser hingga 37% seperti yang dirilis The Iowa Women’s Health Study, selain itu strawberry juga diyakini mampu mencegah kanser payudara dan leher rahim.


Selain itu juga.. Terdapat banyak manfaat lain. Contohnya :

1. Menyusutkan kadar kolesterol

2. Membantu melumpuhkan kerja Aktif kanser karena asam ellagic yang dikandungnya

3. Meredam gejala stroke

4. Mengandungi zat anti alergi dan anti radang

5.Tujuh zat anti oksidan yang ada pada strawberry lebih tinggi dibandingkan buah atau sayuran lain, sehingga strawberry merupakan buah yang efektif mencegah proses oksidasi pada tubuh karena radikal bebas sehingga mengurangi proses penuaan

6. Kaya akan vitamin C yang bermanfaat bagi pembesaran kanak- kanak.

7. Hanya sedikit mengandung gula sehingga cocok bagi pengidap diabetes

8. Jika dimakan secara teratur dapat menghaluskan kulit dan membuat warna kulit terlihat lebih cerah dan bersih, dan mencegah terjadinya anti kedut.

9. Dapat dijadikan sebagai pemutih gigi, dengan menghancurkannya kemudian di letakkan pada gigi selama satu atau dua minit, kemudian gosok dengan sikat gigi secara menyeluruh.

0 comments:

♥ Followers ♥