Sunday, February 27, 2011

Entahlah

Bila marah aku mendengus,

Bila sedih aku menangis,

Bila merajuk aku diam,

Bila bosan aku tak keruan.

Bila di duga aku memberontak,

Bila di cabar aku hilang sabar,

Bila di cerca aku melenting,

Bila di hina ada yang akan ku banting.

Ya,


Semua di atas adalah aku,

Tidak,

Semua di atas bukanlah aku,

Aku pun kadang-kadang runsing memikirkan diri ini,

Aku pun tak tahu aku nie bagaimana,

Pemarahkah? Penyabarkah?


Entahlah.

Suatu ketika dahulu,

Keyakinan ku tinggi,

Selagi ku tahu aku boleh mencapainya,

Akan ku cuba sehabisnya.


Tetapi kini, tidak lagi,

Segalanya begitu kontra,

Ketakutan sentiasa menyelubungi diri,

Membuatkan aku terbatas dalam tindakan.


Sebenarnya aku lebih suka diam dari berkata-kata,

Sebenarnya aku lebih suka melihat dari beraksi,

Sebenarnya aku lebih suka tersenyum dari ketawa,

Itu sebenarnya, tapi mungkin ramai yang akan membangkang.


Entahlah,

Kadang-kadang aku tak mampu nak berfikir,

Kadang-kadang aku terlebih berfikir,

Kadang-kadang aku memilih tak nak berfikir.


Orang cakap,

Kawan yang baik cermin terbaik diri,

Orang cakap,

Kawan datang dan pergi


Adakalanya aku percaya pada yang pertama,

Adakalanya aku percaya pada yang kedua,

Adakalanya aku percaya pada kedua-duanya,

Adakalanya aku tak percaya pada apa-apa.


Sudah itu bagaimana?

Siapa dan apa yang akan merungkai kekusutan ku?

Bila dan bagaimana harusku mengenal diri?

Entahlah.

0 comments:

♥ Followers ♥